Selasa, 22 April 2014

Sejarah berdirinya organisasi yakuza


Bahagian asal Komik Kehidupan Edo akhirnya diiktiraf secara secara Rasmi Organisasi tekiya ITU dan diberikan oyabun yang (Pemimpin) daripada tekiya Nama Keluarga dan JUGA UNTUK kebenaran membawa Pedang [Poskod?] - Wakizashi, ATAU Pedang Pendek samurai (Hak untuk membawa katana, ATAU Penuh Pedang samurai bersaiz, Kekal Hak Eksklusif bangsawan dan kasta samurai). Ini di udah Satu Langkah ke hadapan UNTUK peniaga, kerana rasaya Jogja Closer samurai dan bangsawan Telah dibenarkan membawa Pedang.
Bakuto (penjudi) mempunyai kedudukan Sosial Yang Bupati Pamah Just daripada peniaga, perjudian haram udah. Pilkada di Rumah-Rumah perjudian Kecil KEROSAKAN di kuil-kuil ATAU ditinggalkan Tempat-Tempat suci di pinggir Bandar-Bandar dan kampung-kampung di Central Java, Jepun. Kebanyakan Rumah-Rumah perjudian Berlari PERNIAGAAN sharking Dana Dana UNTUK Pelanggan, dan Acha biasanya dikekalkan Anggota keselamatan Acha Sendiri.                      
Kerajaan Edo akhirnya diiktiraf secara rasmi organisasi tekiya itu dan diberikan oyabun yang (pemimpin) daripada tekiya nama keluarga dan juga kebenaran untuk membawa pedang [rujukan?] - Wakizashi, atau pedang pendek samurai (hak untuk membawa katana, atau penuh pedang samurai bersaiz, kekal hak eksklusif bangsawan dan kasta samurai). Ini adalah satu langkah ke hadapan untuk peniaga, kerana sebelum ini hanya samurai dan bangsawan telah dibenarkan membawa pedang.

Bakuto (penjudi) mempunyai kedudukan sosial yang lebih rendah walaupun daripada peniaga, perjudian adalah haram. Banyak rumah-rumah perjudian kecil timbul di kuil-kuil ditinggalkan atau tempat-tempat suci di pinggir bandar-bandar dan kampung-kampung di seluruh Jepun. Kebanyakan rumah-rumah perjudian berlari perniagaan sharking pinjaman untuk pelanggan, dan mereka biasanya dikekalkan anggota keselamatan mereka sendiri.
               Tempat-tempat yang diri mereka sendiri, dan juga bakuto, telah dianggap dengan penghinaan oleh masyarakat, dan banyak imej yang tidak diingini yakuza yang berasal dari bakuto; ini termasuk yakuza nama itu sendiri (ya-ku-za, atau 8-9-3, adalah tangan yang kalah dalam Oicho-Kabu, satu bentuk blackjack).

Oleh kerana keadaan ekonomi semasa pertengahan tempoh tersebut dan penguasaan kelas saudagar, kumpulan yakuza membangun telah terdiri daripada Misfits dan budak jahat yang telah menyertai atau membentuk kumpulan yakuza untuk memeras pelanggan dalam pasaran tempatan dengan menjual barang-barang palsu atau tidak memuaskan. [3]

Akar yakuza yang masih boleh dilihat hari ini dalam upacara inisiasi, yang menggabungkan tekiya atau bakuto ritual. Walaupun yakuza moden telah dipelbagaikan, beberapa kumpulan masih mengenal pasti dengan salah satu kumpulan atau yang lain; sebagai contoh, satu kumpulan yang utama sumber pendapatan adalah judi haram boleh merujuk kepada diri mereka sebagai baku
                                                            organisasi dan aktivitas yakuza                   
Semasa pembentukan yakuza , mereka pakai struktur hierarki Jepun tradisional oyabun - kobun mana kobun (子 分; . Dinyalakan anak angkat ) berhutang kesetiaan mereka kepada oyabun yang (亲 分, menyala ibu atau bapa peliharaan ? . ). Dalam tempoh yang lebih lewat , kod jingi (仁义? , Keadilan dan kewajipan ) telah dibangunkan di mana kesetiaan dan rasa hormat adalah satu cara hidup .
Hubungan oyabun - kobun dirasmikan oleh perkongsian istiadat demi dari cawan tunggal. Upacara ini tidak eksklusif kepada yakuza - ia juga biasa dilakukan dalam majlis perkahwinan tradisional Shinto di Jepun, dan mungkin telah menjadi sebahagian daripada persaudaraan bersumpah [4 ] hubungan.
Dalam tempoh Perang Dunia II di Jepun , borang tekiya / bakuto yang lebih tradisional organisasi merosot kerana seluruh penduduk telah digerakkan untuk menyertai usaha perang dan masyarakat berada di bawah kerajaan tentera yang ketat. Walau bagaimanapun, selepas perang, yakuza disesuaikan lagi.
Bakal yakuza datang dari semua lapisan masyarakat. Kisah-kisah yang paling romantik memberitahu bagaimana yakuza menerima anak lelaki yang telah ditinggalkan atau dibuang oleh ibu bapa mereka . Banyak yakuza bermula di sekolah menengah atau sekolah tinggi sebagai samseng jalan biasa atau ahli kumpulan bōsōzoku . Mungkin kerana status sosio -ekonomi yang lebih rendah , banyak ahli yakuza datang dari Burakumin dan latar belakang etnik Korea.
Kumpulan Yakuza diketuai oleh oyabun atau kumichō (组长? , Ketua keluarga) yang memberikan perintah kepada bawahannya, kobun itu. Sehubungan dengan ini , organisasi variasi dari model tradisional Jepun senpai - kōhai ( kanan - junior ). Ahli-ahli kumpulan yakuza memutuskan hubungan keluarga mereka dan memindahkan kesetiaan mereka kepada bos kumpulan itu. Mereka merujuk kepada satu sama lain sebagai ahli keluarga - bapa dan tua dan saudara-saudara yang lebih muda. Yakuza ini dengan penduduk hampir keseluruhannya oleh lelaki, dan terdapat sedikit wanita yang terlibat yang dipanggil " Nee -san " (姐さん? , Kakak ). Apabila bos 3 Yamaguchi- Gumi ( Kazuo Taoka ) meninggal dunia pada awal 1980-an , isterinya ( Fumiko ) mengambil alih sebagai bos Yamaguchi- Gumi , walaupun untuk masa yang singkat .
Yakuza mempunyai struktur organisasi yang kompleks. Terdapat satu bos keseluruhan sindiket itu, kumicho , dan terus di bawah beliau adalah Komon yang saiko ( penasihat kanan ) dan sebagainya - honbucho (ketua ibu pejabat) . Kedua dalam rantaian perintah adalah wakagashira , yang mentadbir beberapa kumpulan di rantau dengan bantuan seorang fuku - honbucho yang dirinya bertanggungjawab untuk beberapa kumpulan. Kumpulan-kumpulan serantau diri mereka dikawal oleh bos tempatan mereka, shateigashira itu. [5 ]
Sambungan Setiap ahli adalah disenaraikan oleh hierarki sakazuki (perkongsian demi ). Kumicho adalah di bahagian atas, dan mengawal pelbagai saikō - Komon (最高 顾问? , Penasihat kanan ). Yang saikō - Komon mengawal padang permainan mereka sendiri di kawasan bandar-bandar atau berbeza. Mereka mempunyai bawahannya mereka sendiri, termasuk underbosses lain , penasihat , akauntan dan penguatkuasa .
Mereka yang telah menerima demi dari oyabun adalah sebahagian daripada keluarga terdekat dan kedudukan dari segi kekanda atau lebih muda. Walau bagaimanapun, setiap kobun , seterusnya, boleh menawarkan sakazuki sebagai oyabun kepada bawahan beliau untuk membentuk organisasi bersekutu , yang mungkin dalam bentuk pula menduduki tempat organisasi yang lebih rendah. Dalam Yamaguchi- Gumi , yang mengawal 2,500 perniagaan dan 500 kumpulan yakuza , terdapat kelima organisasi anak syarikat pangkat.
             
Yubitsume , atau memotong kira jari seseorang, adalah satu bentuk penebusan dosa permohonan maaf. Setelah kesalahan pertama , yang melanggar hukum yang mesti memotong hujung jari kiri sedikit dan memberikan bahagian yang terputus untuk bosnya. Kadang-kadang underboss satu boleh melakukan ini dalam penebusan dosa untuk oyabun itu jika dia mahu ganti ahli geng sendiri daripada tindakan balas selanjutnya.
Asalnya berpunca daripada cara tradisional memegang pedang Jepun. Bahagian bawah tiga jari setiap tangan digunakan untuk cengkaman pedang ketat, dengan ibu jari dan jari telunjuk sedikit longgar. Penyingkiran digit bermula dengan jari kecil bergerak ke atas tangan untuk jari telunjuk progresif melemahkan pedang genggaman seseorang.
Idea ini adalah bahawa seseorang dengan cengkaman pedang yang lemah maka perlu lebih bergantung kepada kumpulan untuk perlindungan -mengurangkan tindakan individu. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, hujung jari palsu telah dibangunkan untuk menyembunyikan penampilan tersendiri ini. [4 ]
Banyak yakuza mempunyai tatu badan penuh (termasuk kemaluan mereka). Ini tatu , yang dikenali sebagai irezumi di Jepun, masih sering " tangan mencucuk " , iaitu, dakwat itu dimasukkan di bawah kulit dengan menggunakan alat bukan elektrik , buatan tangan dan tangan dengan jarum buluh runcing atau besi. Prosedur ini adalah mahal, menyakitkan dan boleh mengambil tahun untuk disiapkan. [6 ]
Apabila ahli yakuza bermain kad Oicho - Kabu antara satu sama lain , mereka sering mengeluarkan baju mereka atau membuka mereka dan menggantungkan mereka di sekitar pinggang mereka. Ini membolehkan mereka untuk memaparkan tatu sepenuh badan mereka antara satu sama lain. Ini adalah salah satu daripada beberapa kali bahawa ahli-ahli yakuza memaparkan tatu mereka kepada orang lain, kerana mereka biasanya memastikan mereka tersembunyi di khalayak ramai dengan baju lengan panjang dan berleher tinggi . Apabila ahli-ahli baru menyertai, mereka sering diperlukan untuk mengeluarkan seluar mereka juga dan mendedahkan sebarang tatu badan yang lebih rendah . [Rujukan?]
                                                                                             

Tidak ada komentar: